Follow CGSP on Social Media

Listen to the CGSP Podcast

The U.S. and China Are Squabbling Over a Chinese-Financed Railway. This Time It’s in Vietnam, Not Kenya

U.S. and Chinese state-backed media outlets are once again exchanging fire over a Chinese-backed railway project in the Global South... but this time it's not the Standard Gauge Railway in Kenya, instead, it's Hanoi's brand new subway in Vietnam that is at the center of yet another ...

U.S., European News Outlets Fail to Question Pentagon Assertion China Wants to Build Atlantic Base in Africa

The Wall Street Journal's report from December 5th that relayed Pentagon concerns about China's purported ambition to build a navy base on Africa's Atlantic coast in Equatorial Guinea has now spread so far across the media landscape, even to usually discerning publications ...

Here’s a Headline You Don’t See Very Often, If Ever, On a U.S. Government-funded Media Channel

Normally the Voice of America's coverage of Chinese engagement in Africa focuses on the threat posed Huawei, Chinese "debt traps", or Pentagon assertions that Beijing wants to build new bases on the continent.

Chinese State Media: Blame the U.S. For the Coup in Sudan

Although the Chinese Foreign Ministry has been largely silent this week about the military coup in Sudan, the country's largest television broadcaster, CCTV (央视新闻), appears to be framing the story in a way that lays the blame for the collapse of the civilian government squarely at the ...

Rwanda’s Ambassador is Solidly in China’s Corner

There's often a huge discrepancy between the complex discourse about China that takes place in most African countries and the unabashedly enthusiastic embrace of China and the Communist Party that's expressed by a number of African ambassadors in Beijing. Few are ...

Beijing Responds to Media Reports that the U.S. Embassy in Zimbabwe is Paying $1,000 For Journalists to Write Anti-China Stories

Chinese Foreign Ministry spokesman Zhao Lijian responded last week to unsubstantiated news reports that the U.S. embassy in Zimbabwe hired an agency to train local journalists to write stories critical of China. Zhao told reporters at the regular press briefing in ...

Chinese-Owned African Pay-TV Giant StarTimes Launches New Propaganda Show

The Beijing-based African pay-TV operator StarTimes launched a new program on Monday that appears aimed at bolstering official Chinese government messaging on the continent in the run-up to the Forum on China-Africa Cooperation summit that will take place soon in Dakar, Senegal.

Chinese Propaganda Recruits CCP Allies in Kenya’s Ruling Party To Denounce U.S. Claims on COVID Origin

The Chinese Communist Party is turning to its friends in Kenya's ruling Jubilee Party to denounce the U.S.-led accusation that the COVID-19 virus originally leaked from a lab in Wuhan China. Last week, CCTV featured an interview with Jubilee's Secretary-General Raphael Tuju who blasted 

You Knew This Was Going to Happen, Right?

It took less than 24 hours for the coup in Guinea to get sucked into the vortex that is the U.S.-China propaganda duel. China's foremost provocateur (aka "China's greatest internet troll"), Hu Xijin, the editor in chief of the nationalist tabloid newspaper Global ...

People’s Daily Launches Kiswahili Language Website

The People's Daily, China's largest and arguably most important state-run media outlet, launched three new online sites last week including one in Kiswahili, a language spoken widely throughout East Africa. The new site complements an increasingly prominent Chinese media presence in ...
Page 3 of 10123410