Follow CGSP on Social Media

Listen to the CGSP Podcast

A Discussion With the Journalists Behind the BBC Documentary “Racism For Sale”

The BBC investigative unit Africa Eye turned a powerful spotlight last month on a multi-million dollar business in China that exploits people in developing regions, including young children in Africa, to produce so-called "blessing videos." ...

China is Failing Big Time in Its Effort to Get the Jerusalem Post to Unpublish Interview With Taiwan FM Joseph Wu

Chinese embassies around the world, particularly in small and middle-sized countries, are accustomed to using aggressive tactics with local media whenever they feel an outlet has violated one of Beijing's so-called "red lines" (particularly on issues like Taiwan, Tibet, and Xinjiang). Threats of diplomatic retaliation are often ...

China Tried (and Failed) to Intimidate Israeli Newspaper Editor Over Interview With Taiwan Foreign Minister Joseph Wu

Chinese diplomats around the world have a well-earned reputation for personally calling journalists and their editors (including this publication) to express their objections, often rudely, when there is coverage they don't like -- usually about a red-line issue like Taiwan, Hong Kong, or Xinjiang among others.

Solomon Islands Media Protest Press Restrictions During Wang’s Visit

The Media Association of Solomon Islands announced that it will boycott a "press conference" on Thursday with Wang Yi and his SI counterpart Jeremiah Manele to protest against rules that only allow the Chinese state-broadcaster CCTV to ask Wang just one question.

Damning Report Documents How Small-Scale Chinese Cobalt Miners in the DR Congo Use Child Labor

The popular Congolese news site Actualites.CD published an in-depth report by Lumbubashi-based journalist Anto Mulanga that details the widespread use of child labor in small-scale mines in the southeastern cobalt mining belt. While the report is not exclusively focused ...

Analysis from Cobus van Staden

India Could Ban Cheap Chinese Phones

The Indian government could push Chinese mobile phone manufacturers out of the lower end of its market, according to a new report by Bloomberg. The possible ban is reportedly aimed at boosting India’s failing domestic phone makers in the lucrative sub-12,000 rupee ($150) sector. 

The move will be a blow to Chinese companies like Xiaomi, RealMe, and Transsion, who make up 80% of sales in the sub-$150 sector. Low-end smartphones occupy a third ...

Exploring China’s Increasingly Prominent Role in Africa’s Media Sector

China is now a major player in the African media market, particularly in anglophone countries across the continent where its government-produced digital, broadcast, and print services are all widely available. The Chinese have invested heavily in building a formidable media ecosystem ...

South Africa’s SABC Tackles DRC-China Relations

While African broadcasters frequently cover Africa-China relations on talk shows, it’s rare to see African reporters covering the issue on location in other African countries. So it was notable to see South Africa’s state broadcaster, SABC News, produce a report from ...

Bienvenue à Le Projet Afrique Chine en français

The China-Africa discourse today is richer and far more nuanced than it was in 2010 when Cobus and I launched CAP. But there's still a long way to go, as shown by the stubborn simplistic narratives that keep framing the relationship in terms of debt traps and ...

Public Editor of Uganda’s Daily Monitor Newspaper Acknowledges Errors in Entebbe Airport Coverage

Uganda’s Daily Monitor newspaper has for the first time acknowledged some wrongdoing in a November report that sowed panic about China seizing Entebbe International Airport. Odoobo C. Bichachi, the Nation Media Group’s Uganda Public Editor, admitted in an op-ed on Friday that the article was misleading. ...

Chinese News Outlet Fact Checks Claim That Chinese Mining Company Unduly Evicted Zimbabweans From Their Ancestral Land

The increasingly contentious dispute in Zimbabwe over the behavior of Chinese mining companies is now getting noticed back in China, where the popular online news site The Paper.cn published a detailed fact check report on some of the allegations against Chinese mining companies.
Page 1 of 7127